måndag 3 december 2007

Lekväska & blöjfodral


Detta var bland det första jag sydde på min nya lilla maskin. Jag måste ju öva lite innan jag satte saxen i e-slöjdtygerna och hilcovelouren. Jag sydde en liten väska att ha små leksaker i att stoppa i skötväskan. Alla små prylar har ju en tendens att försvinna om man inte stoppar dem på ett bra ställe; i en liten väska! Den är sydd i ett tygstycke ca 52 * 26 cm (sömsmån ej inräknad) Först sydde jag ihop sidan och botten och sen sydde jag av hörnen. Den är fodrad med vitt bomullstyg och stängs med kardborreband.
Och sen blev jag så inspirerad av allas (=är en flitig sybloggsläsare! Underbart att kunna få så mycket inspiration och tips av alla som syr och bloggar! Jag har länkat till de bloggar jag läser och är det någon av blogginnehavarna som inte gillar det så hör av er!) fina blöjfodral, att jag blev tvungen att sy ett sådant också!

7 kommentarer:

GOBLIgobli sa...

Den lilla lekväskan var ju jättefiffig! Har du kardborre som stängning eller dragkedja?

underbarn sa...

Kul att få en kommentar:-) Jag har två kardborreband som stängning. Har inte vågat mig på dragkedja än!

Linda sa...

Hej :) Första gången jag läser din blogg. Vilka fina alster du skapar.
Jag har sytt några blöjpåsar och har försökt ändra mönstret för att bli av med de där flärparna som sticker ut längst ner. Men du har ju löst det bra. Så jag måste fråga. Syr du av hörnen innan du fodrar (om du nu gör det) eller när den är klar?

underbarn sa...

Hej Linda! Tack! :-) Alltid roligt att få en kommentar! Jag har varit inne o kikat på din sida också och du gör så fina saker. Åkpåsen ser ju så mysig ut!
Jag syr av hörnen innan jag fodrar. Jag brukar mäta tvärs över hörnet och sy av ca 6 cm, det brukar bli lagom.

Linda sa...

tack :)
ahaa, vad bra, då ska jag testa det, tack för hjälpen :)

linnzan sa...

Vilka fina saker du gör! Första gången jag läser din blogg. Smart sätt att göra blöjpåse på, ska kanske ta och testa det.

underbarn sa...

Tack linnzan! Ska göra några till när mina tyger kommer, man kan aldrig få för många ;-)